Pressmeddelande
Speedway på världselitnivå är en jättelik kringresande cirkus, något av en lillebror till Formel 1-tävlingarna för bilar. För att lyckas i toppen krävs att man har uppbackning av de allra bästa i branschen, allt från expertkunnande på hantverksnivå till avancerad CAD/CAM-teknologi.
Jan Andersson är en legendarisk svensk speedwayförare som var aktiv som professionell mellan åren 1974 och 93. Mesta tiden ingick han i det engelska speedwaylaget Reading Speedway där han skördade stora framgångar och kallades “Mr. Reading Speedway”. Redan under den aktiva tiden var han intresserad av tekniken runt sporten och både han själv och hans klubbkompisar körde med motorer som han hade trimmat och förbättrat. Det är något han fortsatt med även efter pensioneringen från proffslivet, och idag sitter han i en liten verkstadslokal i ett industriområde i Göteborg och levererar motorer och topplock till hela världseliten. I princip alla som är med och slåss om pallplatser både på senior- och juniornivå vet att för att komma dit måste man åka med motorer från JA Racing.Jan-Andersson
“Den viktigaste detaljen på en speedwaymotor är topplocket. Det är hjärtat i motorn och det jag strävar efter är att portarna i toppen skall vara så små och effektiva som möjligt,” säger Jan Andersson.
Det är ett rent hantverk att prova sig fram till den bästa konstruktionen. Om och om igen har Jan Andersson filat och testat för att hitta fram till den optimala toppen. I våras började han bli riktigt nöjd med sitt topplock och bestämde sig för att ta med sitt allra bästa exemplar till Mylab/Heka för att få hjälp med serietillverkning.
Satsar på drivlina och racing
Heka Mekaniska Verkstad AB och Mylab AB ägs av Magnus Carlström och Thommy Ottosson. Mylab är mätföretaget och Heka är tillverkningsföretaget. De är med sina totalt 17 anställda inriktade på prototyper och mindre serier till fordonsindustrin.
Kunderna är allt från de stora lastbils- och bilföretagen till små enmansföretag. Det gäller både standardmotorer och racingmotorer.
“När Jan kom hit med sin topp mätte vi först upp den i en av Mylabs fyra mycket avancerade mätmaskiner från ZEISS, med en noggrannhet på 3 tusendels millimeter, och fick på så sätt fram en exakt 3D CAD-modell av toppen,” berättar Magnus Carlström som är produktionschef på företaget.
“Vi insåg att uppdraget passade perfekt i våra nyinvesterade i maskiner. Vår senaste investering, två nya 5-axliga fräsar – Mazak Variax 630 – med sammanlagt 18 paletter, var som klippt och skurna för att bearbeta dessa detaljer. De arbetar obemannat under natten och tillverkar nya, exakta kopior av Jan Anderssons originaltopp,” fortsätter Carlström.
Heka har alltid använt Mastercam för programmeringen av sina idag totalt 14 NC-styrda fräsar och svarvar. Innandömet i en speedwaytopp består av kurvor i många plan och man behövde långa verktyg för komma så långt in i dem som möjligt.
“Vi hade lite tur, för strax innan vi fick förfrågan från Jan Andersson hade Mastercam presenterat en tilläggsmodul som heter Port Expert och som var utvecklad för exakt det arbete som Jan ville ha utfört. Jag blev positivt överraskad när jag fick Port Expert visad för mig. Denna typ av specialiserad multiaxelprogrammering var förr en komplicerad och tidsödande uppgift, men med Port Expert kunde vi mer än halvera programmeringstiden.”
“Nu tillverkar vi en topp per natt åt Jan Andersson och både vi, han och hans kunder är mycket nöjda med resultatet. Jag vet t.ex. att i årets SM-final i speedway körde alla från vinnaren och ner till fjärde plats med toppar som vi tillverkat här på Heka,” avslutar Carlström.
Jan Andersson bekräftar Carlströms bedömning och menar att Port Express tagit CNC-tillverkning av motortoppar till en helt ny nivå.
Fakta om speedwaymotorer
Motorerna skräddarsys för olika banförhållanden. En elitåkare kan ha ett 20-tal motorer i bussen och väljer den som passar just för den aktuella banan.
En speedwaymotor är extremt högvarvig med 14 000 varv/min. Livslängden innan den måste helrenoveras är i genomsnitt 20 minuter.
Ett tävlingsheat är ungefär en minut och man kör fem heat i en tävling. Motorn måste alltså helrenoveras efter bara fyra tävlingar.